Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Hoe kan Tom in de buurt jou helpen als je eenzaam bent?  

2 mrt 2022

Jordy van Soest werkt als maatschappelijk werker, trainer, projectleider en aandachtsfunctionaris huiselijk geweld. Jordy vertelt over zijn aanpak als hij merkt dat iemand eenzaam is.

In mijn functie ontmoet ik eerder de mensen die sociaal geïsoleerd zijn of al langer gevoelens van eenzaamheid kennen” vertelt Jordy. “Een van mijn klanten, een mevrouw met de ziekte van Parkinson, was zo beperkt geraakt in haar mobiliteit dat zij nauwelijks de deur uit kwam. Mevrouw kwam destijds binnen met de aanvraag voor een scootmobiel, waar ik haar bij heb geholpen. We raakten steeds meer in gesprek. Er ontstond een vertrouwensband. Het opbouwen van vertrouwen is belangrijk. Te gauw organiseren om het netwerk erbij te betrekken, werkt niet. 

De mevrouw uit dit verhaal is niet afgebeeld op deze foto.

De lichamelijke achteruitgang, ten opzichte van drie jaar geleden toen ze nog in staat was om in haar autootje te rijden, nog wel naar haar vriendin kon, ging snel”, vertelt hij verder. “Ze begeleidde een koor, speelde piano, dat laatste kon ze al niet meer met haar ‘Parkinsonhanden’ zoals ze het zelf noemde. Kortom, mevrouw moest een omschakeling maken, de zeventig al gepasseerd.

Tegen haar vriendin zeggen: ‘Normaal gesproken kom ik naar jou toe, maar wil je bij mij op de koffie komen?’ Dit was moeilijk, ze wilde niemand tot last zijn. Hier komt het stuk ondersteuning om de hoek kijken” aldus Jordy. “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jij uit dat patroon stapt? Want het leven is niet meer zo als vroeger.”

Netwerkcirkel  

“We organiseerden een gesprek met de mensen die het beste met haar voor hadden. Dat was haar vriendin, nog twee andere mensen die bij haar in de buurt woonden”, vertelt Jordy verder. Zij was altijd die vrouw die het koor leidde, naar de mensen toe ging, nu moest ze zich kwetsbaar opstellen. Deze mensen bleken heel bereidwillig. Hier kwam mevrouw achter door ze ‘gewoon’ op te bellen en ze uit te nodigen voor een gesprek.” 

Plan voor de toekomst

“We maakten samen een plan voor de toekomst. We schrijven daarin actiepunten en ook hoe de personen met elkaar gaan evalueren, zónder dat de wijkcoach erbij moet zijn. Vervolgens gingen deze mensen aan de slag.” Drie maanden later begreep Jordy dat er inderdaad geëvalueerd is.    “Haar zoon nodigden we ook uit. ‘Ik doe de boodschappen voor mijn moeder. Dat is het moment dat ik kan vragen hoe het met haar gaat, dat is wat ik voor haar kan betekenen.’ Daar lag zijn grens. Heel goed, anders krijg je een overbelaste mantelzorger”, vertelt Jordy betrokken en geanimeerd.

Overbelaste mantelzorgers

“We zien dat mantelzorgers ook eenzaam en verdrietig worden als ze er alleen voor staan of teveel op zich nemen. Wat doen de mensen al om iemand heen? Soms wordt er te snel gezegd: ‘Oh, dat doet het netwerk wel. Ik heb gezien dat mensen doen wat ze kunnen. Het is water naar de zee dragen om mensen in het netwerk teveel te belasten”, aldus Jordy.

Stap in de goede richting

“Voor een deel bleef haar gevoel van eenzaamheid, haar vriendinnen konden niet altijd langskomen, maar dat er vriendinnen kwamen, was een stap in de goede richting.”

Deel dit bericht via

Terug naar nieuwsoverzicht