Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Leefgesprek

Heb je contact opgenomen met Tom in de buurt voor een vraag? Dan krijg je misschien een gesprek met een casemanager of Wmo-adviseur. We noemen dat gesprek een leefgesprek.

Met wie voer je een leefgesprek?

Heb je een vraag over ondersteuning of een vraag over dagbesteding? Dan voer je een leefgesprek met een casemanager. Heb je een vraag gesteld over woonvoorzieningen, vervoersvoorziening, huishoudelijke hulp of een rolstoel? Dan voer je een leefgesprek met een Wmo-adviseur.

Wat bespreken we in een leefgesprek?

We zoeken uit waar je tegen aanloopt, wat er niet lukt én wat er nog wel lukt en waar je goed in bent. Ook kijken we samen met jou naar jouw mogelijkheden om je probleem op te lossen samen met mensen uit je omgeving, andere voorzieningen of andere hulp.

Heb je zelf al een plan bedacht hoe de problemen waar je tegen aan loopt opgelost kunnen worden? Deel dan je plan met ons. Dan bespreken we dat tijdens het leefgesprek.

Lukt het niet om in dit leefgesprek een oplossing te vinden? Dan besluit de casemanager of de Wmo-adviseur misschien om geïndiceerde ondersteuning of een geïndiceerde voorziening te gebruiken. Met die geïndiceerde voorzieningen kun je weer zelfstandig functioneren en zelfstandig meedoen.

Vind je het lastig om het leefgesprek te voeren?

Je mag altijd iemand vragen om mee te gaan. Dat kan een vriend zijn of iemand uit de familie.  Als je niet iemand weet kun je ook vragen om een onafhankelijk cliëntondersteuner.  Dat is iemand die je helpt in het gesprek om goed duidelijk te maken waar je tegen aan loopt. Je vraagt hulp van een onafhankelijk cliëntondersteuner via MEE.

Tweede leefgesprek

Soms is één leefgesprek genoeg. Soms besluit de casemanager of Wmo-adviseur nog een tweede gesprek in te plannen. Bijvoorbeeld om samen (andere) oplossingen te zoeken.

Na het leefgesprek

Na het eerste of tweede leefgesprek besluit de casemanager of Wmo-adviseur wat voor jou een oplossing kan zijn voor de problemen waar je tegen aanloopt en de wensen die je hebt. 

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op.