Op 13 mei (Hemelvaart) en 24 mei (Pinksteren) is Tom in de buurt telefonisch en via de chat niet bereikbaar.

Op 13 mei (Hemelvaart) en 24 mei (Pinksteren) is Tom in de buurt telefonisch en via de chat niet bereikbaar.

Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 11.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul een naam en uw postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 11.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul een naam en uw postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Mini-robot Tessa

Met de introductie van de leuke mini-robot Tessa breidt Tom in de buurt de digitale ondersteuning nog verder uit. Een uitkomst, vooral in deze tijd dat we vaak noodgedwongen meer op afstand zijn. Tessa is een sociale zorgrobot die mensen ondersteunt met verbale begeleiding. Tessa wordt vaak bij mensen met een cognitieve beperking; Tessa ondersteunt het zelfstandig functioneren en zorgt daarmee dat zij minder afhankelijk worden van zorg.

Zelfstandigheid stimuleren
Tessa is geduldig, vriendelijk en altijd beschikbaar. Stapsgewijs geeft ze instructies en herinnert aan afspraken of dagtaken. Hierdoor kan de persoon die hier gebruik van maakt, weer zelfstandiger functioneren en is er minder zorg nodig. Want dat is het uitgangspunt van deze digitale ondersteuning: niet taken overnemen, maar zelfregie; zelfstandigheid activeren en begeleiden. 

Tessa ondersteunt
Tessa is met name geschikt voor klanten die ondersteuning in hun dagstructuur kunnen gebruiken. Denk aan mensen met dementie of mensen met een cognitieve beperking. Dit kan dementie, NAH, Autisme of een andere psychosociale aandoening zijn. Vanuit de aandoening krijgt iemand last van symptomen, bijvoorbeeld moeite met het nemen van initiatief, onthouden van dingen, omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Hierdoor ontstaan zorgvragen en heeft iemand ondersteuning nodig met bijvoorbeeld eten, drinken, medicatie, aan- en uitkleden of persoonlijke verzorging ondanks dat ze dit fysiek zelf kunnen.

Makkelijk instelbaar
De taken die Tessa uitspreekt kunnen op afstand in een app of webpagina worden ingesteld door een familielid, mantelzorger en wijkcoach. 

Goede ervaringen
Inmiddels zetten meer dan 90 zorgorganisaties Tessa al in als onderdeel van de zorg. Daarbij is ook al aangetoond dat Tessa de zelfredzaamheid van cliënten helpt te vergroten. Tessa wordt ingezet als interventie op een zorgvraag in plaats van, of samen met fysieke zorg.

Goedemiddag, ik ben Tessa – YouTube

Ik wil helpen als vrijwilliger

Word vrijwilliger