Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Positieve Gezondheid

De medewerkers van Tom in de buurt werken volgens het gedachtegoed Positieve gezondheid. We bekijken niet alleen jouw probleem, maar bekijken vooral ook wat er wél goed gaat. Hierdoor leggen we de focus op jouw veerkracht, in plaats van op het probleem. En hoe kun je die onderdelen die wél goed gaan gebruiken om andere onderdelen te veranderen?

Met Positieve Gezondheid onderzoek je samen met de medewerker van Tom in de buurt hoe het met je gaat. Je doet dat voor 6 onderwerpen:

https://www.iph.nl/assets/uploads/2020/09/spinnenweb-768x579-1-720x0-c-default.png
  • Lichaamsfuncties
    Voel je je gezond en fit?
  • Mentale functies
    Voel je je vrolijk?
  • Zingeving
    Heb je vertrouwen in je eigen toekomst?
  • Kwaliteit van leven
    Geniet je van je leven?
  • Meedoen
    Heb je contact met andere mensen?
  • Dagelijks leven
    Kun je goed voor jezelf zorgen?

Voor ieder onderwerp geef je jezelf een cijfer. Dan ontstaat er een goed beeld van jouw leven: wat gaat er goed? En wat mag er beter? En hoe zorg je daarvoor? Kun je bijvoorbeeld, als je weinig sociale contacten hebt maar je lichamelijk heel goed voelt, vrijwilligers werk gaan doen om onder de mensen te komen?

Je kunt zelf het schema van Positieve gezondheid invullen op mijnpositievegezondheid.nl

Een voorbeeld

De veranderwens van Wendy is dat zij graag gezonder wil leven. Ze vertelt dat ‘gezond leven’ voor haar betekent: 3 á 4 keer per week wandelen. Wendy spreekt met een wijkcoach van Tom in de buurt. Ze komt samen met de wijkcoach tot een besluit: ze gaat 1 keer per week een half uur wandelen in haar buurt. Dat is namelijk een mooie, duidelijke stap om dichterbij haar doel te komen.

Omdat Wendy haar doel opdeelt in kleine, duidelijke, stappen, wordt haar doel haalbaar. Daarnaast maakt ze gebruik van haar veerkracht. Dat doet ze door helpende gedachten te bedenken als het even moeilijk wordt. Een voorbeeld van een helpende gedachte is: “Ik kan het!”

Wil je hulp bij het invullen van het schema Positieve Gezondheid?

Neem dan contact op met Tom in de buurt.