Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Op werkdagen geven wijkcoaches via de chat tussen 09.00 en 17.00 uur direct antwoord op vragen. Maak daar gebruik van! Vul jouw naam en postcode in en de chat kan beginnen. Chatten kan anoniem en is gratis.

Tom in de buurt is de toegang voor Wmo-aanvragen: “We kijken altijd naar het totaalbeeld”

17 okt 2022

Wil je weten of je in aanmerking komt voor een rolstoel of woningaanpassingen? Heb je hulp nodig bij het huishouden? Of zoek je vervoer omdat je slecht ter been bent? Dan is Tom in de buurt er voor jou. Inwoners uit Alphen aan den Rijn kunnen voor elke Wmo-aanvraag terecht bij Tom, dé Wmo-organisatie voor de Rijnstreek.

Tom in de buurt is een organisatie waar volwassenen in de regio Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop terecht kunnen voor informatie, advies en hulpvragen. Samen met de medewerker van Tom in de buurt wordt een plan gemaakt om te werken aan deze problemen. We spraken met Matthieu van Schuppen over de hulp en ondersteuning die Tom in de buurt biedt bij Wmo-aanvragen.

Ondersteuning en voorzieningen

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt ondersteuning en voorzieningen voor inwoners. Hierdoor kunnen zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en deel uit blijven maken van de maatschappij. Sinds 1 januari 2022 is Tom in de buurt de organisatie waar inwoners uit Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop terecht kunnen met al hun vragen over de Wmo. Bel je met een vraag? Dan bestaat de kans dat je Matthieu aan de lijn krijgt. “Ik ben de eerste lijn waar inwoners contact mee hebben”, begint hij.

Oog voor inwoner

“Wat we vaak zien is dat iemand met een bepaalde hulpvraag bij ons aanklopt, maar het daar niet bij blijft. Negen van de tien keer staat een probleem niet op zichzelf, maar speelt er meer. De eerste hulpvraag dient dan ook als een soort opstapje naar verdere ondersteuning. En dat is tegelijkertijd waar onze kracht ligt: bij Tom kijken we niet alleen naar die ene vraag waar iemand mee binnen is gekomen, maar gaan we het gesprek aan om te kijken wat we nog meer voor diegene kunnen betekenen.”

Samen werken aan doelen

Ook bij een aanvraag voor Wmo, zoals hulp in de huishouding of het aanvragen van een rolstoel, wordt bij Tom in de buurt naar de hele situatie van de inwoner gekeken. Is er ondersteuning nodig? Dan maakt de inwoner, in gesprek met Tom in de buurt, een plan met doelen. “De vraag die hierbij centraal staat is hoe de inwoner zo snel mogelijk weer mee kan doen in de maatschappij. Vervolgens gaan inwoner en wijkcoach samen aan de slag met deze doelen”, legt Matthieu uit.

Wmo: hulp voor iedereen

Maar wie kan eigenlijk aanspraak maken op Wmo-voorzieningen of ondersteuning? Als er iets duidelijk wordt uit het gesprek met Matthieu, is dat Wmo-voorzieningen voor alle lagen van de bevolking zijn. “Alle volwassen inwoners, laagopgeleid of hoogopgeleid, veel geld of weinig geld, wit of zwart; bij ons klopt iedereen aan met een Wmo-aanvraag”, licht Matthieu toe. “Wie je ook bent en wat je ook doet, het doel is voor iedereen hetzelfde: jou in staat stellen dat je zelfstandig problemen op kunt lossen. Wij zijn er voor iedereen die hulp of een steuntje in de rug nodig heeft.”

Deel dit bericht via

Terug naar nieuwsoverzicht